Klar, ferdig, FRISØR!

3.
Svenneprøve
4.
Gratulerer – du er nå utdannet frisør

Utdanningsløpet

4N9A5690

Fem måneders fulltidsstudier

Undervisningen gir deg en solid grunnutdanning i frisørfaget, hvor du blant annet lærer grunnleggende klippeteknikker, fargeteori, stilhistorie og får praksis i salongen. Undervisningen følger de offentlig godkjente læreplanene fra Fagfornyelsen.

En dyktig frisør trives med å jobbe tett på sine kunder, har god sosial kompetanse, er flink til å kommunisere med ulike mennesketyper og er serviceinnstilt. En god frisør må være kreativ, ha god evne til å fullføre oppgaver, like salg og markedsføring, samt takle en til tider hektisk arbeidshverdag med tidspress.

Derfor er det viktig for oss ved Norsk Frisørskole at alle våre studenter får praktisk erfaring i løpet av studieperioden, slik at de er godt forberedt til tiden etter utdanningen på skolen.

Frisørlærling

Læretiden er en betydelig del av frisørutdanningen, og alle våre studenter som viser stort engasjement og vilje til å lykkes, får muligheten til å jobbe som lærling i en av våre salonger, enten Nikita eller Sayso.

Målet med læretiden er å gi deg erfaring med å håndtere kunder på en profesjonell og effektiv måte, samtidig som du utvikler dine praktiske ferdigheter. Lærlingperioden er avgjørende for å være godt forberedt til å gjennomføre og bestå svenneprøven.

Skolen vår og vårt Opplæringskontor har et nært samarbeid for å sikre at du får en læreplass i den salongen som best passer for deg. Som lærling hos oss vil du være en del av vårt felles opplæringskontor og få den samme omfattende og grundige opplæringen som følger læreplanen for VG3 opplæring i bedrift, uavhengig av hvilken salong du har fått læreplass hos.

*Fraværsregler, beståtte skoleprøver og betalt skolepenger er nødvendige krav.

Læretidens lengde / Varighet for læretiden

Læretiden din starter etter fullføring av grunnutdanningen ved Norsk Frisørskole, og varigheten påvirkes av din tidligere utdanning. Generelt sett varierer læretiden fra 2 til 3,5 år. Fylket hvor du har læretiden din vurderer din tidligere utdanning og erfaring for å eventuelt erstatte deler av læretiden, og dermed påvirke den totale varigheten.

Vårt Opplæringskontor kan hjelpe deg med å sende inn dokumentasjon på tidligere erfaring og relevant utdanning for vurdering av fylket.

4N9A5825

Svenneprøve

Mot slutten av læretiden har du muligheten til å ta svenneprøven dersom du ønsker det. Svenneprøven er en viktig eksamen som lærlinger tar ved fullført utdanning. Formålet med prøven er både å demonstrere kompetansen din og sikre kvaliteten på yrkesutdannelsen.

Hvis du ønsker mer informasjon om svenneprøven eller trenger veiledning angående påmelding, kan du gjerne kontakte vårt opplæringskontor.

Gratulerer – Du er nå en utdannet frisør!

Som frisør har du et hav av karrieremuligheter og uendelige utviklingsmuligheter innen ulike fagområder. Kanskje ønsker du å starte din egen salong eller være en leder i en etablert salong? Kanskje drømmer du om å utvide dine ferdigheter og bli en make-up artist, hudpleier, stylist eller jobbe innen TV-bransjen?

Mange av våre tidligere studenter har funnet arbeid i Raise-gruppens salonger, som Nikita og Sayso. Noen jobber i vårt kreative team, mens andre har valgt å bli kursholdere eller instruktører ved våre skoler. Enkelte har også deltatt i nasjonale og internasjonale konkurranser. Mulighetene som frisør er uendelige!

Som frisør har du muligheten til å styre din egen lønn. Noen frisører tjener 600 000 kroner i året, mens andre kan tjene opptil 1 000 000 kroner i året. Som frisør jobber du med hjertet og hendene dine. Og det beste er at du kan ta med deg dine ferdigheter hvor som helst i verden. Uansett om du bor i en liten eller stor by, ligger hele verden foran deg – eller skal vi si – foran hendene dine.

Du kan være stolt av det du har oppnådd!
4N9A7775-medium